Driftstopp fredag 21/10-2016

Driftstopp fredag 21/10-2016

Planerat driftstopp av webbplatsen och Minecraft servern

Fredag den 21 oktober kl 17.00 görs ett planerat driftstopp av vår webbplats och Minecraft server för ett omfattande underhållsarbete där stora delar av serverns nuvarande applikationer skall virtualiseras för att vi skall kunna uppnå en stabilare drift.

Driftstoppet beräknas ta cirka 8 timmar och webbplatsen samt Minecraft servern kan inte nås under tiden.

Kommentarer (4)

Bild för ludvigcarlsson03
ludvigcarlsson03
säger
Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Men varför stängs den under dagen, istället för på natten?
 

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Hej,

Eftersom jag som jobbar med servern vill inte sitta uppe hur länge som helst wink

Bild för nostalgi
nostalgi
säger
Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Det hade varit väldigt fördelaktigt om dessa driftstop sker på natten. 
Det drabbar en tekniker om han får arbeta natttid... det drabbar 20 spelare om driftstopp sker på dagtid.

Om blizzard hade lagt ett driftstopp på dagen på en fredag hade de blivit verbalt avrättade över hela nätet. Jag förstår att ni inte arbetar i samma skala som dem och att det är lite som att jämföra äpplen och päron. Men vill man hålla sin servers population så glad som bara är möjligt så är driftstopp nattetid något som varmt kan rekommenderas.

Har inte lirat på ett par dagar men märkte nu att servern är nere... kom den aldrig upp igen efter driftstoppet elller är det något nytt tjorv på sladdarna?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Jag håller helt med dig och vi försöker att hålla oss till planerade driftstopp på natten så gått det går.

Som jag hoppas många förstår så driver jag denna spelserver sidan av mitt 7-16 jobb och har därför inte alltid möjlighet att hålla mig till de optimala tiderna för driftstopp. Denna gången var det ett undantagsfall då jag på förhand visste att stoppet skulle ta väldigt lång tid eftersom det var otroligt mycket som skulle göras. Jag drog till med 8 timmar som jag skrev i artikeln här uppe, men det visade sig ta 12 timmar innan jag var helt klar med arbetet. 

För att inte gå in allt för mycket på detaljerna så var det följande jobb som utfördes:

Ta backup hela SQL-Servern (databaser + användare),
Ta backup på Cybermine servern,
Ta backup på serverns C:\
Ta backup på Webbservern,

Stänga ned servern fysiskt,
Byta ut hårddisken där operativsystemt låg till en ny,
Installera ytterligare en RAID 1 för att kunna lagra VMs,

Starta upp servern och installera en Hypervisor host,
Skapa upp VMs: Web server, Game server, SQL server, Domain controller,
Tilldela storage till samtliga servrar enligt best practice,

Trimma in servrarna (första konfiguration vid start),
Gå med i den nya domänen,

Konfigurera SQL-server och importera samtliga databaser,
Konfigurera Game server med Java och importera backups till nytt storage, Justerar även en del configs eftersom SQL-servern är ny,
Konfigurerar upp Web server (IIS + PHP + Diverse extensions),

Till detta tillkommer även felsökning av diverse "barnsjukdomar" som även har ställt till med driftstopp under denna dag och igår. 

Detta jobb var nödvändigt då allt tidigare låg på samma server vilket gjorde att vissa tjänster krockade i varandra samt att vi försöker bygga bort ett problem med spontana omstarter av vår Game server. Vi är inte riktigt i mål än då något fortfarande strular med vår RAID1 där Cybermine servern ligger lagrad. 

Hoppas ni har förståelse för de täta driftstopp vi haft på slutet och vi vill att ni ska veta att vi jobbar på att lösa dessa.

Hälsningar,
Orgiz
Ägare av Cybermine